کد خبر: 121917 | زمان مخابره: 13:00:59 - دوشنبه 4 تیر 1403 | بدون نظر | |

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان کرمان: کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد در اولویت اقدامات شهرداری‌ کرمان باشد

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان کرمان گفت: باید ساماندهی و کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد در اولویت اقدامات شهرداری‌ها و سایر دستگاه‌های ذیربط در کرمان قرار گیرد.

به گزارش  نشانه نیوز ، محمود زین الدینی صبح دوشنبه در جمع خبرنگاران، ضمن هشدار درخصوص بیماری هاری، اظهار داشت: یکی از از بیماری‌های ویروسی خطرناک و کشنده قابل انتقال از حیوانات به خصوص سگ و گربه به انسان، هاری است.

وی افزود: با توجه به افزایش ارتباطات جمعیت انسانی با این گونه حیوانات در صورت مبتلا بودن حیوان به بیماری هاری، بروز زخم و گازگرفتگی در انسان، این بیماری به انسان منتقل می‌شود.

زین الدینی همچنین اظهار داشت: واکسیناسیون سگ‌های صاحبدار گله و نگهبان در مناطق روستایی علیه بیماری هاری با کمک اکیپ‌های مبارزه شبکه دامپزشکی به صورت رایگان انجام می‌گیرد.

وی ادامه داد: در همین راستا از ابتدای سال ۱۴۰۲ تاکنون بیش از ۵۸۰ قلاده سگ علیه بیماری هاری واکسینه شده‌اند.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان کرمان به صاحبان کارگاه‌ها و مراکز موجود در شهرها و روستاها که دارای سگ نگهبان و همچنین کارگاه‌هایی که در شهرک صنعتی مستقر هستند توصیه کرد از واکسیناسیون سالانه سگ‌های نگهبان غافل نشوند.

زین الدینی بیان کرد: برای این منظور افرادی که دارای سگ نگهبان هستند، می‌توانند به مراکز مایه کوبی بخش خصوصی دامپزشکی و یا شبکه دامپزشکی مراجعه کنند.

وی تاکید کرد: همشهریان باید به منظور جلوگیری از افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد از غذا دادن به آنها خودداری کنند.

زین الدینی افزود: این اقدام منجر به ازدیاد جمعیت سگ‌ها و همچنین باعث می‌شود تا سگ‌های ولگرد از حاشیه به داخل شهر وارد شوند.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان کرمان گفت: در نتیجه این نزدیک‌تر شدن فاصله، احتمال گزش جمعیت انسانی توسط حیوانات ولگرد افزایش می‌یابد.

زین الدینی تاکید کرد: همشهریان بایستی سریعاً موارد مشکوک حیوانات هار و یا حیوان گزیدگی را به شبکه دامپزشکی گزارش دهند.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان کرمان افزود: شستشوی سریع محل زخم و گاز گرفتگی با آب و صابون به مدت ۱۰ دقیقه یکی از اقدامات الزامی برای پیشگیری از وقوع این بیماری است.

وی تصریح کرد: همچنین مراجعه فوری به مراکز بهداشتی برای اجرای برنامه‌های درمانی، واکسن و سرم تراپی از دیگر اقدامات الزامی جهت پیشگیری از بیماری‌های محسوب می‌شود.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان کرمان یادآور شد: سگ‌های بلاصاحب و ولگرد به عنوان یک تهدید جدی در امر بهداشت و سلامت جامعه هستند و تعداد آنها همچنان در حال افزایش است.

زین الدینی گفت: ساماندهی و کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد باید در اولویت اقدامات شهرداری‌ها و سایر دستگاه‌های ذیربط قرار گیرد.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان کرمان تاکید کرد: دامپزشکی کرمان آمادگی لازم برای همکاری دراین بخش را دارد.مهر



ارسال نظر


آخرین خبرها